Vanaf groep 4 wordt begrijpend lezen een steeds belangrijker vaardigheid: leerlingen leren niet alleen te decoderen, maar vooral om informatie uit teksten te halen, verbanden te leggen en conclusies te trekken. De Boom LVS-toets Begrijpend Lezen is een toetsinstrument dat scholen gebruiken om deze ontwikkeling systematisch te volgen. In dit artikel wordt toegelicht wat de toets inhoudt, welke rol hij speelt in de schoolpraktijk en hoe betekenisvol de resultaten zijn.
De Boom-toets wordt gezien als een goed meetinstrument. We lichten dat hieronder verder toe.
Uitgeverij Boom ontwikkelt de Boom LVS-toetsen met het oog op praktijkgericht toetsgebruik. De toets is methode-onafhankelijk, zodat hij niet gebonden is aan een specifieke leesmethode. Boom biedt de toetsmaterialen aan in een “basisset” inclusief handleiding, instructies en scoremateriaal.
De Boom LVS-toets Begrijpend Lezen is in gebruik bij vele scholen in Nederland en is meerdere keren herzien (de versie uit 2023 bijvoorbeeld). Door al die praktijkervaring zijn afnamemogelijkheden, normeringen en rapportages doorontwikkeld om zo goed mogelijk aan te sluiten bij wat leerkrachten nodig hebben.
De Boom-toets Begrijpend Lezen is erkend als een valide leerlingvolginstrument. De toets is beoordeeld door de Expertgroep Toetsing PO en wordt vaak gebruikt als referentie binnen leerlingvolgsystemen. Omdat de toets methode-onafhankelijk is, wordt hij door veel scholen gezien als een betrouwbare aanvulling los van welke leesmethode ook wordt gehanteerd
De Boom-toets rapporteert resultaten via het Boom testcentrum (voor digitale normering) en via score- & normbladen voor de papieren afname. De rapportages bevatten percentielscores, niveaus (I–V / A–E), vaardigheidsscores en groeigrafieken. Omdat leerlingen geen strikte tijdslimiet hebben, wordt de druk van snelheid enigszins weggenomen, wat de betrouwbaarheid ondersteunt. Belangrijk is dat de toetsresultaten gezien worden in samenhang met observaties, lesontwikkeling en individuele leerlingkenmerken.
Voor leerkrachten bieden de Boom-toetsresultaten concrete informatie over welke leesvaardigheden in de klas sterk zijn en welke extra aandacht behoeven. Er kunnen instructiegroepen worden geformeerd of differentiatie worden ingezet aan de hand van de uitslagen. Voor ouders maken de rapportages inzichtelijk hoe hun kind zich ontwikkelt ten opzichte van eerdere toetsmomenten en in vergelijking met normgroepen.
Toch is het essentieel om te benadrukken: de toets is ook een hulpmiddel, geen eindoordeel. Wanneer een leerling achterblijft op een deelvaardigheid, is gericht oefenen en gerichte instructie de weg vooruit.
Het beste en meest complete oefenboek voor begrijpend lezen in groep 4.
Ruim 40 unieke teksten om mee te oefenen
Meer dan 250 opgaven
Bootst de toetsen van IEP-toets (en andere LVS-toetsen) na
Hoger scoren op de begrijpend lezen toets in groep 4
Inclusief antwoorden
Veel tevreden gebruikers
Bekijk het oefenboek via de button en bestel vandaag nog.